Jak zapisać się na szkolenie?

Najprostszym sposobem jest wysłanie maila na adres biuro@taj.torun.com.pl z następujacymi informacjami:

  • Imię i nazwisko uczestnika
  • numer kontaktowy
  • wybrany termin i stopień szkolenia

W zwrotnym mailu otrzymamy wówczas potwierdzenie dokonania rezerwacji

Czy lepiej szkolić się samochodem szkoły czy też własnym?

To jedno z najczęściej zadawanych nam pytań przy ustalaniu szczegółów kursu. Czy warto przyjechać własnym autem?

Zdecydowanie TAK!

Wszystkie największe i najbardziej doświadczone europejskie szkoły doskonalenia techniki jazdy przyjęły właśnie ten schemat. U podstaw takiego podejścia leży założenie, iż samochody w obrębie tej samej marki czy nawet modelu różnią się od siebie. Bezpieczna prowadzenie auta jest jak układanka składająca się z wielu idealnie dopasowanych elementów. Musimy je poznać abyśmy mogli swobodnie, a przede wszystkim bezpiecznie poruszać się po drogach.

Każdy samochód inaczej się prowadzi na co wpływ mają m.in. rodzaj napędu, rozmiary i waga pojazdu, rodzaj opon, zastosowane systemy bezpieczeństwa (hamulce, ABS, kontrola trakcji, wspomaganie hamowania), układ kierowniczy i wiele innych. Wszystko to wymaga więc od kierowcy nieco innych reakcji, a przez to sprawia, że dobre poznanie naszego samochodu – jego zachowania w trudnych warunkach – staje się kluczem do bezpiecznej jazdy. Z jednej strony nie tracimy czasu na „uczenie się” innego auta, a z drugiej ćwiczymy odpowiednie reakcje dla auta jakim poruszamy się na co dzień. Wypracowane poprzez lata i przyjęte przez TAJ najwyższe standardy i procedury, oraz doświadczona kadra instruktorów pozwalają nam zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa zarówno uczestników jak i ich samochodów.

Pamiętajmy, że celem naszych kursów nie jest nauka agresywnej lecz defensywnej techniki jazdy, a samochody w trakcie kursu nie ulegają wyższemu niż w normalnej jeździe zużyciu.

Co daje szkolenie się samochodem którym jeździmy na co dzień:

  • dobrze go znamy i nie tracimy czasu na „uczenie się nowych rozwiązań”,
  • ćwiczymy i uczymy się wykorzystywać możliwości jakie posiada nasz samochód,
  • poznajemy w całkowicie bezpiecznych warunkach granicę naszego auta, której nie powinniśmy przekraczać w ruchu ulicznym
  • poznajemy zachowanie się naszego samochodu w trudnych lecz bezpiecznych sytuacjach
  • niższe koszty szkolenia

Czy powinienem specjalnie przygotować swój samochód do szkolenia?

Nie, nie jest to konieczne.

Kursy I i II stopnia w to kursy uczące bezpiecznej jazdy, a nie zaawansowanych technik jazdy sportowej. Podczas szkolenia w bezpiecznych warunkach symulujemy sytuacje jakie mogą nam się wydarzyć w codziennej jeździe po drodze. A na to każdy z samochodów jest przygotowany konstrukcyjnie.

Szkolenie to nie zwiększa nadzwyczajnie przeciętnego zużycia samochodu, warto jednak przed przyjazdem na kurs sprawdzić podstawowe elementy samochodu jak choćby hamulce czy poziom oleju silnikowego. Zdarzają się bowiem Klienci którzy na torze dowiadują się od instruktorów że samochód nie ma już hamulców!

Ponadto warto wypakować niepotrzebne rzeczy z bagażnika oraz przedziału pasażerskiego (w szczególności spod fotela kierowcy!). Oczywiście można zrobić to również na torze, przed samym szkoleniem pozostawiając zbędne i luźne przedmioty w zamkniętych garażach TAJ.

Gdzie odbywają się szkolenia?

Szkolenia odbywają się na terenie Moto Park Toruń przy ul.Bielańskiej 66 .

TAJ dysponuje nowoczesną infrastrukturą szkoleniową – 4 płyty poślizgowe (w tym płyta poślizgowa na spadku wzniesienia oraz na wycinku pierścienia) wykorzystywane do przeprowadzania symulacji różnych warunków drogowych.

A w połączeniu ze specjalnie dobranym programem szkoleniowym ćwiczenia na płytach poślizgowych pozwalają na zbadanie podstawowych zjawisk związanych z fizyką pojazdu. Profesjonalny tor asfaltowy o długości 1150 metrów pozwala, w bezpiecznych warunkach pozadrogowych, na poznanie prawidłowej techniki jazdy oraz strategii jazdy. Wykorzystywany również przy użyciu pojazdu poślizgowego

(SKID-CAR)

daje nieograniczone możliwości poznania tendencji pojazdów do utraty przyczepności, a przede wszystkim umożliwia trenowanie odruchów, które decydują o właściwym zachowaniu w sytuacjach krytycznych.

Do przeprowadzenie szkolenia na wysokim poziomie potrzebny jest ośrodek o odpowiednim standardzie zarówno pod kątem bezpieczeństwa jak i infrastruktury. Nie zapominajmy też o w pełni wyposażonych salach szkoleniowych czy zapleczu gastronomicznym (restauracja). Wybór obiektu stanowi jeden z najistotniejszych elementów procesu podejmowania decyzji o szkoleniu. Kursy oferowane pod hipermarketami nie do końca idą w parze z ideą bezpieczeństwa o jakości nie wspominając. Skupienie się na psychologii jazdy po drodze to dla nas zdecydowany priorytet.

Czy można zapisać się na II stopień bez ukończenia I etapu?

Wychodząc z założenia, że aby nauczyć się biegać musimy najpierw dobrze opanować trudną sztukę chodzenia, przyjęliśmy zasadę realizacji programu II stopnia tylko dla osób uczestniczących wcześniej w I etapie.

Ze względu na standaryzację w obrębie Polskiego Stowarzyszenia Motorowego (PSM) w naszym kursie II stopnia mogą wziąć również osoby, które udokumentują ukończenie programu I stopnia w którejkolwiek ze szkół zrzeszonych.

Po jakim czasie można zapisać się na II stopień

Sugerujemy, aby okres pomiędzy I a II stopniem mieścił się w granicach 4-6 tygodni.

Przez miesiąc po naszym pierwszym spotkaniu powinniśmy jak najwięcej czasu i uwagi poświęcić wiadomej jeździe starając się myśleć i wprowadzać w życie to co dowiedzieliśmy się w trakcie szkolenia. Chodzi o ugruntowanie wiedzy oraz wykorzystanie czegoś co nazywamy „pamięcią ruchową”.

Bez tej świadomej jazdy, osiągnięta poprawa podczas samego kursu stopniowo będzie tracić znaczenie aż do całkowitego powrotu do starych, złych nawyków. Podczas szkolenia I stopnia otrzymujemy pewnego rodzaju warsztat, kilka drobnych ćwiczeń, które w każdej chwili możemy wykonać sami, aby utrwalić zdobytą wiedzę i umiejętności.

Oczywiście możemy zapisać się na II stopień i po dłuższym okresie czasu. W zależności jednak od tego jak dużo czasu było w naszej jeździe świadomych ćwiczeń, część dnia na torze może okazać się walką o przypomnienie sobie fundamentalnych zasad techniki jazdy.

Czy można zrealizować dwa stopnie tego samego dnia?

Nie jest to możliwe ze względu na intensywność poszczególnych kursów.

Aby wyrobić w sobie odpowiednie nawyki potrzebnych jest wiele godzin ciężkiej pracy i wielu powtórzeń. Z naszych doświadczeń wynika, iż sześciogodzinny program stanowi optymalną długość szkolenia, przy którym z jednej strony realizujemy wystarczającą liczbę ćwiczeń praktycznych, a z drugiej nie przekraczamy niebezpiecznej granicy znacznego spadku czasu reakcji kierowców spowodowanej ich długą koncentracją.

Takie szkolenie musiałoby trwać minimum 12 godzin co przy założeniu najwyższej koncentracji i skupienia stałoby się niebezpieczne. Warto też podkreślić, że kurs I stopnia stanowi pewnego rodzaju fundament techniki jazdy, stąd też sugerujemy jego ugruntowanie i wprowadzenie w życie jeszcze przed uczestnictwem w kursie II stopnia.

Doskonalenie techniki jazdy to złożony proces, a nie jednorazowa „instalacja wiedzy” niczym programu w komputerze.

Czy możliwym jest szkolenie 2 osób na 1 samochodzie?

Istnieje taka możliwość.

Dwie osoby zamieniają się pomiędzy sobą za kierownicą na komendę instruktora prowadzącego. Poprzez przyjętą procedurę szkolenia w TAJ osiągnęliśmy poziom, w którym każdy z uczestników wykonuje porównywalną liczbę przejazdów.

Jest to sposób na obniżenie kosztów, choć preferowanym oraz jakościowo lepszym rozwiązaniem jest 1 osoba / 1 samochód.

Kiedy odbywają się szkolenia?

Centrum szkoleniowe dostępne jest 7 dni w tygodniu.

Szkolenia organizujemy według potrzeb i możliwości klienta, należy jedynie wcześniej zarezerwować termin. Szkolenia indywidualne organizowane są zazwyczaj w weekendy.

Na stronie głównej na bieżąco uaktualniane są najbliższe terminy i etapy tychże szkoleń.

Jaką szkołę wybrać?

To pytanie zadaje sobie prawie każdy.

Przecież od tej decyzji zależy w czyje ręce oddamy nasze bezpieczeństwo. Czy warto kierować się więc emocjami czy raczej postawić na suche fakty mówiące o profesjonalizmie? Czy znany kierowca rajdowy może być wspaniałym nauczycielem bezpiecznej, defensywnej jazdy?

Umiejętność jazdy to jeszcze nie wszystko! Trzeba być również wspaniałym nauczycielem, który z horyzontu nie straci założonego celu – bezpieczeństwa! Nauczycielem, który pomimo swojej pasji i zamiłowania do dynamicznej jazdy, rozumiejąc idee swojej odpowiedzialności społecznej, powstrzyma się prezentowania narzędzi sztuki rajdowej.

Na co warto więc zwrócić uwagę przy wyborze szkoły, w której będziemy się szkolić? Z pewnością na jej program, doświadczenie, dobór instruktorów, jakość obiektu szkoleniowego oraz sposób prowadzenia kursu.

TAJ to:

  • Jeden z najlepszych obiektów szkoleniowych w Polsce
  • Wypracowane na bazie doświadczeń procedur
  • Szeroki wachlarz samochodów szkoleniowych na życzenie klienta.

Kiedy odbywają się szkolenia?

Centrum szkoleniowe dostępne jest 7 dni w tygodniu.

Szkolenia organizujemy według potrzeb i możliwości klienta, należy jedynie wcześniej zarezerwować termin. Szkolenia indywidualne organizowane są zazwyczaj w weekendy.

Na stronie głównej na bieżąco uaktualniane są najbliższe terminy i etapy tychże szkoleń.

Czy prawdą jest że lepiej jest szkolić się w zimie ze względu na trudniejsze warunki?

Zdecydowanie nie jest to prawdą.

Szkolenie w warunkach zimowych ogranicza się jedynie do ćwiczeń przy obniżonej przyczepności kół.

Statystyki pozostają jednak bezlitosne i wskazują wyraźnie, iż najwięcej najcięższych wypadków paradoksalnie powodowanych jest na suchej nawierzchni, przy bardzo dobrej widoczności. W zimie co prawda wszystko dzieje się wolniej, a przy niższych prędkościach czysto teoretycznie łatwiej o poślizg.

Musimy jednak pamiętać o jednym, podczas szkolenia w zimie nie jesteśmy w stanie symulować warunków letnich, lecz podczas kursów odbywających się choćby przy palącym słońcu możemy zasymulować nawet najtrudniejsze warunki poprzez realizację ćwiczeń na płytach poślizgowych czy zróżnicowanej nawierzchni asfaltowej.

Fizyka pozostaje niewzruszona, a samochód zawsze w poślizg wprowadza sam kierowca (świadomie bądź też nie).

Czy mój samochód nadaje się na szkolenie?

Jeśli ktoś posiada więcej niż jedno auto warto zastanowić się co chcielibyśmy osiągnąć poprzez szkolenie w TAJ.

Jeśli czujemy obawę przed jazdą którymś z nich, lub chcielibyśmy nauczyć się opanowania danego rodzaju napędu warto wziąć udział właśnie tym samochodem. Co do zasady, zdecydowanie najlepszym jest wybór tego, którym pokonujemy najwięcej kilometrów codziennej jazdy.

Przejaskrawiając, jeśli na co dzień poruszamy się firmowym autem z przeciętnym silnikiem diesla, a na specjalne okazje w garażu pozostawiamy mocny, tylnonapędowy samochód, bez jakichkolwiek systemów elektronicznych, boimy się wręcz podchodzić do tego auta gdy tylko spadnie nawet lekki deszcz lecz chcielibyśmy się przełamać i zacząć jeździć nim częściej, wówczas do szkolenia warto wybrać właśnie ten ostatni.

Pamiętajmy, łatwiej jest przestawić się z jazdy tylnonapędowym samochodem, czy tym z napędem na cztery koła na prowadzenie pojazdów przednionapędowych niż odwrotnie. Jeśli natomiast jazdę samochodem sportowym traktujemy czysto hobbistycznie, a wspomnianą firmówką pokonujemy dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie i zależy nam na bezpieczeństwie wówczas zdecydowanie wybierzmy auto codziennego użytku.

Czy podczas szkolenia potrzebne są kaski?

Nie, nie są one wymagane ani rekomendowane w szkoleniach I czy II stopnia.

Pamiętajmy kursy te uczą bezpiecznej jazdy samochodem a nie zaawansowanych technik sportowych.

Tego typu elementy rekomendowane są przy kursach sportowych III stopnia realizowanych w układzie „jeden na jeden”, na torze asfaltowym lub szutrowym.